EMK A1 schrijft historie met winst KNVB Beker

Geplaatst op: zondag 5 juni 2016 om 21:15.

Al enkele weken stond de finale van de KNVB Beker op 4 juni 2016 met rood omcirkeld op de kalenders van velen met een geel-zwart hart. Na de winst in de halve finale tegen Geldrop, besefte de trouwe EMK aanhang dat er mogelijk een nieuw hoofdstuk kon worden toegevoegd aan Eeneind Maakt Kracht. Of het in de sterren geschreven stond is achteraf niet geheel duidelijk maar de KNMI had voor de middag ook nog code geel (!), afgegeven wat zeker voor het begin van de wedstrijd een zeer juiste voorspelling bleek te zijn. Gesteund door het talrijke publiek van beide verenigingen was de entourage een finale waardig: sfeeracties van beide supportersgroepen zorgden voor een vooraf prachtige omlijsting van dé wedstrijd.

Openingsfase

De openingsfase was (ondanks het feit dat de finale met 15 minuten vertraging begon), duidelijk voor EMK dat geen misverstand liet bestaan wat vandaag de doelstelling van EMK was: winst van de beker. Casteren werd in de beginfase volledig overlopen en de dreiging van de aanvalslinie was enorm. Veelvuldig waren het de aanvallers Joost van de Hagen, Elias Sidigi, Tom Bijholt en Daan de Jong die kansen creëerden voor EMK en een openingsdoelpunt hing in de lucht.

Ruststand 0-1

Na diverse kansen was het in de 15e minuut een actie van Daan de Jong die slechts door een overtreding binnen de 16-meter kon worden gestopt: penalty! Dillon van de Poel toonde aan over stalen zenuwen te beschikken en schoot de pingel met overtuiging binnen, 0-1. Na dit vroege openingsdoelpunt ging de storm nog niet liggen en waren er diverse kansen voor EMK om de wedstrijd al snel te beslissen, maar de  aanvallers waren slordig en onzorgvuldig met de opgelegde kansen. Na een klein half uur ging code geel enigszins liggen en was Casteren diverse malen gevaarlijk uit dode spelmomenten, waarbij de Casteren aanvallers gevaarlijk voor doelman Glenn Habets opdoken. Opvallend in deze fase was dat Casteren de bal nauwelijks in de ploeg kon houden (wellicht mede door de voorwaartse druk van EMK), en opbouwend nauwelijks kansen kon creëren. De 0-1 ruststand was volledig verdiend te noemen.

Tweede helft

Na rust werd al snel duidelijk dat Casteren voor een ander tactisch spelconcept had gekozen en meer het ‘alles of niets’ principe hanteerde. Met veel opportunisme werd geprobeerd om de wedstrijd te laten kantelen, maar zoals al vaker dit seizoen stond de verdediging met Luke Hilt, Dillon van de Poel, Teun Merks en Ali Al Jaliel als een huis. Er werd niets weggegeven en ook het middenveld met Wout Aldenhoven en Sem van den Dungen speelde volledig in dienst van het elftal.

Boeiende eindfase

De frustratie nam bij Casteren toe wat resulteerde in 2x geel en een man meer situatie voor EMK. Mede door de hoge temperatuur (28 graden), namen de krachten bij beide teams stap voor stap af en was het met name wilskracht en overtuiging dat een boeiende eindfase van de wedstrijd inleidde. Casteren probeerde druk te houden op EMK, maar moest tegelijkertijd oppassen voor de dreigende counters via de linkervleugel waar Daan de Jong continu een plaag was voor de Casteren defensie. Nadat het trainersduo (Ronnie & Rick) in de 50e minuut een tactische wissel toepaste door Zino van Hirtum in te brengen, werd EMK weer direct dreigend wat in de 55e minuut resulteerde in de 0-2 voorsprong door een doelpunt van diezelfde Zino van Hirtum. Direct hierna leek Daan de Jong de wedstrijd te beslissen maar zijn vlammend schot werd uitstekend tot corner verwerkt door de doelman van Casteren. Desondanks leek de wedstrijd beslist maar niets was minder waar toen Casteren in de 80e minuut uit een vrije trap de aansluitingstingstreffer noteerde, 1-2.

Hectische slotfase

In een hectische slotfase (wat duren 10 minuten dan lang), moest Luke Hilt nog noodgedwongen (geblesseerd) worden vervangen door de eveneens geblesseerde Willem Claas en waren er nog enkele kleine kansen voor Casteren, maar de compleet leeg gespeelde ploeg van EMK bracht de verdiende eindzege naar het Eeneind.

Focus, overtuiging en teamgeest (zo kenmerkend voor EMK), zorgden voor een prachtig sportief resultaat voor EMK: waar een ‘kleine’ club groot in kan zijn !