EMK JO19-2 – Zwaluw VFC JO19-4 2 – 2 (EMK w.n.s.)

Geplaatst op: zondag 11 december 2016 om 20:30.

Vandaag stond de tweede ronde van de beker op het programma. EMK moest het tegen de grote club Zwaluw VFC opnemen en dacht het niet heel moeilijk te krijgen aangezien het laagste team bij zo’n grote club meestal niet heel goed is. Dat vooroordeel werd al snel de kop ingedrukt.

Het begin was voor Zwaluw. Het had meer balbezit en zette EMK steeds maar weer vast. EMK speelde zeker beter dan de teleurstellende wedstrijd van vorige week, maar speelde de eerste helft niet zoals we van EMK gewend waren. De bal werd niet in de ploeg gehouden en het middenveld bleef niet samen als één middenveld. Na een kwartier kwam Zwaluw dan ook op voorsprong nadat een speler van Zwaluw door de verdediging heen was gekomen en zijn voorzet kon worden ingeschoten, 0-1. Hierna begon EMK steeds beter te voetballen maar zocht nog steeds té vaak de lange bal op spits Kevin. Hoewel Kevin hier niet veel aan had joeg hij goed door op de keeper waardoor de bal al gauw weer bij EMK belandde. Vijf minuten voor het rustsignaal werd Tycho weggestuurd die de stuiterende bal over de keeper heen wist te koppen. Met deze 1-1 ruststand mocht EMK thee gaan drinken.

Na rust begon EMK meteen sterker dan in de gehele eerste helft. Het kaatste goed met elkaar en schoot ballen niet blind naar voren. Kevin, die een ijzersterke wedstrijd speelde, werd goed gebruikt als aanspeelpunt en kaatste ballen goed door. Dit leidde tot kleine kansjes maar deze werden niet benut. Deze gemiste kansjes werden afgestraft door Zwaluw. Een speler van Zwaluw kon vanaf randje zestien meter uithalen en zag de bal tergend langzaam het doel in verdwijnen, 1-2. Weer stond EMK op achterstand. De sterkste periode van EMK was aangebroken. De net ingebrachte Luuk gaf de bal goed mee op Daan en hij scoorde de 2-2. Om penalty’s te voorkomen was het voor beide ploegen alles of niets. Het spel golfde op en neer en mede door goede reddingen van Ramón bleef het gelijk. Aan de andere kant regende het kansen voor EMK. Een slim steekballetje van Alex werd helaas niet benut door Tycho en Daan kon tot twee keer toe het net niet vinden vanuit de rebound. Ook een prachtige solo van Ruben eindigde niet in het doel. Na hands in de zestien meter van Zwaluw dacht EMK even aan een penalty maar de scheidsrechter wuifde dat appel weg. Om penalty’s te voorkomen gooide EMK nog eens alles op de aanval maar er werd aan beide kanten niet meer gescoord. Het gevreesde penalty schieten kon beginnen.

Na het laatste fluitsignaal moesten de mannen van EMK meteen aangeven bij Huub wie er een penalty wilde nemen en wie niet. Op volgorde werd het uiteindelijk (aanvoerder) Alexander, Luuk, Yannick, Ruben en Alex. De eerste van Alexander ging raak. De eerste van Zwaluw ging ook raak. Ook Luuk schoot de tweede feilloos binnen. En daar was Ramón: na wat raadselachtig keepersgedrag op de doellijn stopte Ramón de penalty, duidelijk te zien was dat hij niet zomaar gokte op een hoek Ramón wist het gewoon. En zo kon Yannick voor de eerste voorsprong van de wedstrijd zorgen, hij schoot raak en EMK stond voor. De derde van Zwaluw ging erin. De vierde van Ruben ging er ook in. Daar was het moment voor Alex aangebroken: schoot hij raak voegde EMK zich bij de laatste zestien, miste hij ging EMK nog even door met penalty’s. Alex stelde zijn ploeg niet teleur en als een ‘koele kikker’ schoot hij raak.

Het feest kon beginnen …..

emk-jo19-2