EMK – Knegselse Boys 2 – 1

Geplaatst op: woensdag 21 februari 2024 om 23:15.

Dankzij de medewerking van RKSV Nuenen kon de inhaalwedstrijd tegen het hoog genoteerde Knegselse Boys, vanavond gespeeld worden op het hoofdveld (kunstgras). Knegselse Boys leek in het nadeel om op het natte- maar uitstekend bespeelbare veld het spel te moeten maken, terwijl EMK zich duidelijk comfortabeler voelde bij de omstandigheden. Hoewel de eerste doelkans voor Knegselse Boys was, een vrije kopkans die door EMK doelman Kostas Triantos onschadelijk werd gemaakt, was het uit de rebound direct raak voor EMK nadat Teun Verijken de eerste aanval van EMK uitstekend afrondde; 1-0. Daar waar Knegselse Boys via de gevaarlijkste aanvaller over de linkervleugel probeerde de wedstrijd in evenwicht te brengen, was EMK toch de bovenliggende partij. Na ruim een half uur spelen werd dit overwicht ook zichtbaar gemaakt in de tussenstand, toen een pass van Kevin Aarts uitstekend werd afgerond door Lorenzo Sneijers; 2-0. De stand mocht niet eens geflatteerd genoemd worden maar was een terechte afspiegeling van de verhoudingen op het veld. Op slag van rust was er een incident wat het verdere verloop van de wedstrijd zou beïnvloeden, door een rode kaart aan de kant van EMK (vanwege natrappen), moest het team met 10 man verder. De rust viel op het juiste moment om de gemoederen even te laten bedaren.

Na rust werd direct duidelijk dat het numerieke overwicht door Knegselse Boys werd gebruikt om het initiatief naar zich toe te trekken en op jacht te gaan naar een beter resultaat. EMK moest noodgedwongen in de organisatie blijven voetballen, waarbij iedereen zich moest beperken tot slechts het uitvoeren van zijn taak en de spaarzame counters moesten worden gebruikt om de aanval van Knegselse Boys zoveel mogelijk te beperken en de voorsprong vast te houden. Al direct na rust moest Kostas een ‘zeker’ doelpunt voorkomen met een fantastische redding, waarvan pas later het belang ervan zou blijken. EMK werd meer en meer terug gedwongen richting de eigen zestien meter, waarbij het opvallend was dat Knegselse Boys niet echt serieuze doelkansen kon afdwingen. De spanning in de wedstrijd keerde onverwacht terug na een kleine fout achterin, waardoor met nog een kwartier te spelen de stand op 2-1 werd gebracht. In de absolute slotfase namen de emoties in- en buiten het veld aanzienlijk toe en bleek dat er iets op het spel stond vanavond. Aan beide kanten was het ‘alles of niets’ waarbij de uiteindelijke uitslag nog alle kanten op kon. Na ruim 8 minuten extra speeltijd bleek de organisatie van EMK niet te kraken vanavond en besefte Knegsele Boys dat er mogelijk dure punten waren verloren.

Man van de wedstrijd: het team en trouwe aanhang van EMK!