EMK – RKSV Nuenen 0 – 5

Geplaatst op: maandag 24 oktober 2016 om 12:45.

Met iets minder toeschouwers dan een soortgelijke wedstrijd twee jaar eerder, koud en mistig weer, en concurrentie van een topwedstrijd in de eredivisie, was het toch aardig druk op sportpark Wettenseind. Tegen één van de koplopers van de hoofdklasse zou EMK geen partij zijn. Men maakte zich ook geen illusies bij EMK, maar zich gewonnen geven is niet iets voor EMK. Ondanks de vele blessures, had trainer Toon van der Loo, nog een aardige opstelling kunnen maken.

Al snel na de aftrap was duidelijk dat EMK opereerde vanuit een gesloten defensie met countervoetbal. De allereerste serieuze aanval in de wedstrijd kwam verrassend van EMK in de 5e minuut. Ruud Boerema ontweek een tackle van Ruud Jansen, om alleen af te stormen op keeper Jeroen Keeris. Het schot werd maar half gepareerd; de bal werd hierna afgelegd op Rick Slaats, maar het doelpunt werd afgekeurd wegens buitenspel. De verdediging van de RKSV had in de eerste helft de handen vol aan EMK-spits Tom van Elst die aan zijn neefje Thijmen (Pupil van de Week), wilde laten zien hoe je moet voetballen. Met zijn lengte, kon Tom ballen doorkoppen in de ruimte achter de verdedigers of zelf met snelheid naar voren komen. Een forse duw op Tom in het strafschopgebied werd weggewuifd door de scheidsrechter. De buitenspelval werkte niet altijd bij de RKSV. Zo verscheen Tommie in de 36e minuut alleen voor de keeper, maar kon niet afronden. Een minuut later, bij een simpel opgezette aanval, werd EMK-doelman Cuppen verrast door een diagonaal schot, 0-1. De Groen-witten hadden tot dat moment nog nauwelijks doelkansen gehad. EMK gaf zich dan nog niet gewonnen. In de 42e minuut ontsnapte Tom van Elst opnieuw aan de verdedigers en werd daarbij van achter geraakt. Scheidsrechter Eijgelsheim zag daar geen overtreding in, maar Tom kwam in volle snelheid op de grond terecht. Tot consternatie van iedereen was er sprake van een ernstige schouderblessure waarvoor Tom naar het ziekenhuis moest. Blijkbaar knapter er dan iets bij EMK. Tommie is niet alleen een uitstekende voetballer, maar een boegbeeld van onverzettelijkheid die zijn medespelers aanspoort tot grotere prestaties. Even met zijn tienen incasseerde EMK net voor rust de 0-2 (45e minuut).

Na de theepauze speelde EMK niet meer het onderste uit de kan, en moest al direct een derde goal incasseren. De RKSV denderde dan door en speelde duidelijk beter dan in de eerste helft: er volgde nog twee doelpunten in de 57e en 60e minuut. Ondanks pogingen van Tom Diender, Geert-Jan Kemperman, Ruud Boerema en Sjef Sanders, slaagde EMK er niet in om de eer te redden. Een logische overwinning voor RKSV Nuenen, dat het in de eerste helft knap lastig had.

De blessure van Tommie van Elst is een beproeving voor hemzelf en EMK.

EMK Nuenen