EMK – Tongelre 1 – 3

Geplaatst op: zondag 1 oktober 2023 om 22:00.

Vanmiddag stond onder nazomerse omstandigheden de ‘burenruzie’ tegen Tongelre op het programma. Vanaf het eerste fluitsignaal had Tongelre het initiatief en stonden de linies van EMK ver uit elkaar, waardoor er veel ruimte op het veld ontstond waar Tongelre prima raad mee wist. Het combineerde naar hartenlust, had het middenveld stevig in handen en bezorgde de verdediging van EMK handenvol werk. Al na een kleine 10 minuten vond Tongelre na een uitgespeelde combinatie het net en was de voorsprong een feit (0-1). Het spelbeeld bleef in het directe vervolg van de eerste helft grotendeels onveranderd wat logischerwijs resulteerde in het tweede doelpunt (0-2). Hierna kwam EMK meer en meer in de wedstrijd en kreeg het ook diverse kansen op de aansluitingstreffer. Net voor rust leek het tegendoelpunt een feit te zijn, maar de bal verdween rakelings langs het doel van Tongelre dat daardoor met een comfortabele voorsprong de rust in ging.

In de rust vielen er in de kleedkamer van EMK harde woorden en werd er gezamenlijk besloten één-op-één te gaan spelen en meer beleving in de wedstrijd te willen laten zien aan het thuispubliek. Zeker in de openingsfase leek die tactiek succesvol te zijn en was er meer sprake van een gelijk opgaande strijd. Toch bracht de gekozen speelwijze ook risico’s met zich mee omdat iedereen mee moest doen en een foutje, hoe klein ook, een directe kans voor de tegenstander opleverde. Ondanks diverse kansen voor EMK was het Tongelre dat de wedstrijd met de derde treffer van vanmiddag, definitief in het slot gooide. In de slotfase was er een handsbal binnen de 16-meter van Tongelre en de pingel werd foutloos benut door Kevin Aarts, maar het besef was er dat deze wedstrijd al in de eerste 20-minuten van de eerste helft was beslist.