Nederwetten – EMK (1e ronde KNVB Beker): 0 – 4

Geplaatst op: woensdag 24 augustus 2016 om 10:15.

Een bijna tropische temperatuur op de vroege avond nodigde niet uit om een voetbalwedstrijd meteen te starten op een hoog tempo. Behoudens het optreden van de scheidsrechter, viel er voor de toeschouwers in de eerste minuten van de wedstrijd niet veel te beleven. Na een kwartiertje spelen kwam de wedstrijd enigszins op gang. In de 19e minuut was er een rake kopbal van Tommie van Elst tegen de dwarslat van het doel van Nederwetten. Drie minuten later moest een verdediger van EMK de bal uit het eigen doel wegwerken. EMK begon meer pressie te zetten, maar de verdediging van Nederwetten hield de tegenstander op afstand van het eigen doel. Herhaaldelijk werd daarbij de buitenspelval gehanteerd. Met een typische actie kon Ruud Boerema in de 37e minuut aanleggen met links: het harde schot plofte op de keeper van Nederwetten en in de rebound kon Tommie van Elst de 0-1 scoren. Twee minuten later werd een strafschop toegekend aan EMK: de penalty werd in een doelpunt omgezet door EMK-er Giel van Korven (oud speler van Nederwetten), 0-2. EMK kreeg geleidelijk meer ruimte en er was nog een goede kans voor Johan Janssen, die zijn schot langs de ‘verkeerde’ kant van de doelpaal zag verdwijnen.

Na de theepauze kreeg EMK het gemakkelijker om te combineren. In de 49e minuut ging Ruud Boerema aan de haal op de linkerflank: de voorzet werd door de keeper gemist en Tommie van Elst kon van dichtbij inkoppen, 0-3. De invallers bij EMK zorgden voor een hoger baltempo. In de 69e minuut kon Christian Messerschmidt ongehinderd met de bal aan de voet oprukken en met vertrouwen een snoeiharde bal tegen de netten jagen, 0-4. Nederwetten probeerde op het einde om de eer te redden en slaagde daar bijna in, maar de verdedigers van EMK hielpen doelman Edwin Cuppen om zijn doel schoon te houden. Na de wedstrijd konden spelers en supporters van beide teams herinningeringen ophalen en teleurstellingen samen wegspoelen.

Jammer dat een dergelijke derby op een dinsdagavond plaatsvond.

Nederwetten EMK