RKGSV – EMK 1 – 3

Geplaatst op: zondag 1 december 2019 om 20:45.

Ondanks de frisse omstandigheden vanmiddag bracht de derby Gerwen – EMK talrijk wat toeschouwers uit Gerwen en Nuenen naar sportpark De Polder in Gerwen. Het was in de openingsfase even aftasten voor beide teams, die zich uiteraard bewust waren van de hooggespannen verwachtingen rondom de dorpsderby. Het was EMK dat duidelijk het best kon omgaan met de druk, de organisatie prima voor elkaar had en ze trokken het initiatief na een kwartier naar zich toe. Er werd vroeg- en hoog druk gezet en RKGSV voelde zich duidelijk niet comfortabel met een fel en agressief EMK. Nadat een schot van EMK voorlangs het doel verdween leek het gevaar voor Gerwen verdwenen, maar de afvallende bal werd opgepikt door Sjef Sanders die met een schot in de verre hoek voor de vroege voorsprong voor EMK zorgde; 0-1. Gerwen kon zich maar ternauwernood ontworstelen aan de druk van EMK  en had veel overtredingen nodig om het ritme van EMK te ontregelen. Een verkeerd beoordeelde bal werd door Gerwen achterin niet goed weggewerkt en het was opnieuw Sjef Sanders die de wedstrijd vroegtijdig van de nodige spanning beroofde, 0-2. Deze stand werd door EMK meegenomen richting de thee.

Ook na de thee probeerde Gerwen door een vroeg doelpunt nog aan te haken, maar het was EMK dat de wedstrijd duidelijk onder controle had. Coach Ronnie Jansen lijkt het antwoord op de juiste formatie gevonden te hebben en heeft ook een bank waarmee per wedstrijd een gevarieerd strijdplan kan worden gekozen. In de 55e minuut was het opnieuw EMK dat na een prima actie een voorschot nam op de overwinning, door een doelpunt van Robert van de Ven (0-3). Met nog een dertigtal minuten te spelen was het Gerwen dat de spanning terug bracht in de wedstrijd na een goed uitgevoerde aanval en een kopbal in de verre hoek (1-3). Gerwen gooide nog het laatste restant aan energie in de wedstrijd en probeerde in de slotfase om het prima staande EMK uit haar evenwicht te brengen. Ondanks veel balbezit en het nadrukkelijk hanteren van de lange bal door RKGSV, kwam EMK niet meer serieus in de problemen en was de overwinning van EMK volkomen terecht te noemen.

De grote winnaar van vanmiddag was het ruimschoots opgekomen publiek: er was weer sprake van een echte dorpsderby vol passie en strijd.

EMK: Robin Verhoeven, Pim Regli, Bart Heezemans, Stef Hagen, Daan de Jong, Christian Messerschmidt, Dillon van de Poel (80′ Ilker Kiliç), Sjef Sanders, Robert van de Ven (83′ Luke Hilt), Kevin Aarts (69′ Jordy Linders), Daan van de Ven